Presentaties en workshops

Kennis delen, inspireren en van elkaar leren

In opdracht van onder andere VNG, ministerie van BZK, Kennisinstituut Tympaan, Stadsregio Amsterdam, Kennisinstituut Stedelijke Samenwerking, Regio Achterhoek, Regio Noord Veluwe, Radbout Universiteit en gemeenten Maastricht, Beuningen, Teylingen, Oude-IJsselstreek, Montferland
Jaar 2011 tot heden

Voor diverse organisaties heb ik lezingen, inspiratiebijeenkomsten of workshops over Opplussen Nieuwe Stijl verzorgd en mijn ervaringen met bewustwordingscampagnes gedeeld. Dat geldt ook voor mijn visie op de marketing van woningaanpassingen.

Zo ook in het oude stadhuis van Maastricht. Daar organiseerde de gemeente Maastricht in samenwerking met de Kamer van Koophandel een bijeenkomst voor ondernemers over kansen in de seniorenhuisvesting. Ik heb daar een van de presentaties mogen verzorgen en ben, samen met de andere sprekers, in discussie gegaan met de zaal. Een interessante bijeenkomst, omdat ik zelf sterk geloof in een krachtige rol voor ondernemers bij het ‘verleiden’ van mensen tot het aanpassen van hun woning. De opkomst (bijna 100 personen) bewijst dat ondernemers ook met de markt bezig zijn of willen zijn. Dat blijkt uit de evaluatie van de bijeenkomst. Maar liefst 75% geeft aan dat de bijeenkomst inspiratie en kennis heeft opgeleverd. Een mooi resultaat!

Estappenplan-janen van mijn andere onderwerpen waarover ik graag met mensen het gesprek aanga is hoe wij ouderen ertoe kunnen aanzetten hun woning aan te passen. En dan in het bijzonder de communicatie daarover. Het mooie van dit onderwerp is dat de basis ligt in het écht kennen van de doelgroep. Iedereen heeft wel een beeld van de groep ‘ouderen’. Maar is dat een beeld van nu? Of blijven we te veel hangen in algemeenheden die juist niet meer van deze tijd zijn? Denk eens aan de eigen ouders, opa of oma. Hoe krijg je hen in beweging of jezelf?

Op basis van recente onderzoeken en mijn persoonlijke ervaringen schets ik mijn beeld van de doelgroep ouderen en maak vervolgens de vertaalslag naar de woning en het aanpassen daarvan. Herken je het beeld? En waar liggen dan de kansen voor jouw organisatie, dienst of product? Daarover ga ik graag in gesprek.

Mensen meenemen, aan het denken zetten, inspireren. Dat doe ik graag. Elke bijeenkomst brengt ook voor mij vaak iets nieuws. Een bijzonder gesprek, extra kennis over de ouderen van nu, inspiratie om door te gaan met mijn missie: gewoon en plezierig wonen. Of je nu jong bent of oud.